PurePharma

måndag 5 september 2011

Träning

Min syn på träning har verkligen förändrats de senaste åren.
Från att i mina unga år varit helt insnöad på styrketräning, halkade jag sedan in på vad Mark Sisson kallar för "Chronic cardio." Styrketräningen utfördes med tunga coola vikter och tekniken blev därför aningen lidande.
Min rörlighet och min funktionella styrka var väl aldrig riktigt prioriterad förrän alldeles nyligen. Man kan väl minst sagt säga att jag har jobbat lite i motvind senaste halvåret, men jag börjar i alla fall kunna se resultat av mitt hårda jobb. :)
Helt plötsligt klarar jag nu att göra saker som jag inte ens kunde drömma om tidigare (läs nudda tårna med raka ben m.m.) och det är ju förmågor jag inte vill förlora.
Jag har därför bestämt mig för att ge "Primal blueprint fitness" en chans. För er som inte läst den boken så finns den som gratis, mycket läsvärd e-bok på www.marksdailyapple.com.

Vad boken går ut på är, surprise surprise, att träna mer stenålderslikt.
Hans grundpelare är: Rör dig lågintensivt ofta, lyft tunga saker då och då, sprinta ibland och glöm inte att leka. Allt för att efterlikna det liv våra förfäder hade i grottorna.
I min värld innebär det: Promenader och lätt jogg ofta, 1-2 styrkepass/v (med egen kropp, kettlebell eller annat roligt) och kortare intervallpass 1 gång/v. Utöver detta kommer jag göra roliga saker, för att verkligen använda min kropp. Har börjat med yoga 1 gång/v, vilket är helt fantastiskt roligt och kommer även spela en hel del tennis m.m.

I två veckor har jag kört efter det här konceptet nu. Jämför man det med min tidigare träning så är det rätt mycket mindre aktivitet, vilket känns lite konstigt. Hittills känner jag mig dock pigg, glad, energisk och längtar efter nästa roliga pass.
Troligen så har jag övertränat mig en hel del innan och framför allt inte njutit och haft roligt i min träning. Konditionsträning har varit en plåga, där jag har tampats med mjölksyra större delen av passen. Nu är det slut på träning i den pulszonen, vilket jag tror att jag kan leva med. Ska bli spännande att följa konditionen efter några månader med den nya träningen.
Jag har inte heller några ambitioner att bodybuilda eller att utveckla maxstyrka i vissa moment. Jag vill kunna använda min kropp i alla aktiviteter, nya som gamla, utan att vara rädd för att skada mig det första jag gör. Det förväntar jag mig att Primal blueprint fitness ska kunna hjälpa mig att uppnå.

För mig är detta alltså inte bara en förändring av kosten utan en hel livsstilsförändring. Efter två veckor "primal" så har jag på känn att förändringen inte kommer vara så svår att bibehålla heller fortsättningsvis. :)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar