PurePharma

torsdag 29 september 2011

Run for your life

Igår kväll blev det ett av veckans favoritpass som gick av stapeln. Jag sprintade som aldrig förr! Just sprintpassen har jag börjat tycka mer och mer om. De tar inte så lång tid att genomföra, sen känner jag mig mycket explosivare nu när jag börjat lägga in dessa pass. Eller egentligen har jag  haft sprinter med i min träning i många år, men det är först nu i år som jag vågat korta ner passen, ibland bara till 15 min. Förut var jag av den åsikten att träningspass minst borde vara en timme. Den tanken har jag släppt helt nu och mina sprintpass på en kvart känns mer än tillräckliga. Vanligtvis värmer jag upp i cirka fem minuter, sen springer jag 6-8 stycken 100 meters intervaller, i absolut maxfart! Jag försöker vila ganska länge mellan sprinterna, men eftersom jag tycker om att hålla ner tiden på passen så blir inte vilan jättelång.

Varför tränar jag sprinter då? Dels känner jag att det finns fördelar att hämta i den träningen som hockeyspelare. Sen finns det väl även någon form av stenålderstanke med det också. Att vara en duktig sprinter på stenåldern var nog en ganska bra fördel när man skulle fly från lite ilskna djur också. Nu har väl jag inget behov att springa från nyvakna lejon, men träningen känns i alla fall rolig. Ska försöka läsa lite studier gjorda på hälsofördelarna man får av sprintträning också. Har för mig att ökade nivåer av tillväxthormoner är en av fördelarna man kan få. Men det är inget jag kan visa på nu, utan de vetenskapliga studierna.

Move well and run for your life(once in a while)!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar