PurePharma

fredag 30 september 2011

Mattips

Tänkte dela med mig av ett litet middagstips så här passande inför det stundande fredagsmyset, eller snarare en liten bestånsdel i en omåttlig populär maträtt i vårt avlånga land, nämligen tacos och tacokryddan. Tacos är ju onekligen riktigt gott, det är relativt enkelt att tillaga, och det går att variera på många sätt och anpassa efter olika dieter(gillar inte ordet, men kom gärna på något bätte själva..) Sen jag började äta paleo har jag ätit tacos flera gånger, ibland "fuskar" jag och har i créme fraîche och färdig tacosås. Men allra helst så gör jag allt med helt naturliga råvaror själv, och även om det tar längre tid så tycker jag att det är värt det. En sak slog mig var när jag läste innehållsförteckningen på en påse tacokrydda. Shit! Där fanns en hel del skit som helst får stanna utanför min kropp.

Så, jag tänkte att göra en egen krydda kan ju inte vara så svårt ändå. Jag tog vitlök, svartpeppar, en chilifrukt, paprikapulver, cayennepeppar och en liten skvätt olivolja och blandade ihop allt. Resultatet blev riktigt bra! Det smakar gott, det är ganska kryddstarkt, givetvis beroende vilken fördelning av kryddorna man använder, och det är naturligt! Så skippa den där färdiga påsen med så mycket tillsatta smakförstärkare, druvsocker, och konserveringsmedel att man tappar räkningen och lägg ner de där extra fem minuterna det tar att göra sin egen kryddmix. Det är tid som du investerar i din egen kropp och hälsa!


Tacokrydda

Vad det gäller resten av maträtten så ska jag experimentera fram en hemmagjord sås nästa gång det vankas tacos i hushållet. Sen kan jag tänka mig att många paleoiter(heter det så?) är lite fundersam vad man ska ersätta créme fraîchen med om man vill undvika mjölkprodukter. Jag brukar göra en guacamole på avokado, svartpeppar, olivolja, och lite lime. Det funkar alldeles ypperligt! 

Sen är det ju "champagne friday" idag också, så det finns risk att det blir ett glas av den torra sorten ikväll!

Move well and eat tacos paleo style!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar