PurePharma

lördag 10 september 2011

Hur jag halkade in på paleo

Hade någon sagt för ungefär 5 år sedan, eller kanske till och med efter det, att jag idag skulle äta paleo kost så hade jag antagligen bara skrattat åt personen i fråga. Jag har för mig att första gången jag riktigt kom i kontakt med stenålderskost  var efter att Petter läst en av Jonas Coltings böcker. Jag tror faktiskt Petter blev lite inspirerad redan då, medans jag sågade konceptet helt och hållet och jag tyckte nog då att Colting var någon form av jubelidiot som kunde äta sån kost.
Men på senare år, kanske för 2-3 år sedan började jag läsa på allt mer i ämnet kost och började även då ifrågasätta dagens kostråd där man ofta varnas för mättat fett och man istället då förespråkar mycket spannmålsprodukter.  Funderingarna kring om det verkligen var vettiga kostråd började snurra upp i huvudet, men eftersom att det ofta var utbildade läkare och dietister som förespråkade den kolhydratsrika kosten så borde de ju ha rätt, eller..?  Kunde det verkligen så att så många välutbildade personer kunde ha fel? Den frågan är  inget jag kan svara på idag heller eftersom att jag inte har någon utbildning inom området, men jag tycker ändå att jag har all rätt att ifrågasätta dagens vanliga kostråd.

Så det var väl under förra vintern som beslutet om att jag skulle prova på att äta paleo kom. Jag började läsa på så mycket som jag bara kunde i ämnet, men jag försökte hela tiden även vara skeptisk även om jag redan bestämt mig för att prova. Bland annat läste jag i stort sett allt som Mark Sisson publicerade på sin hemsida www.marksdailyapple.com, en hemsida som jag verkligen rekommenderar. Men måste även inflika att när min storebror första gången visade mig Marks hemsida så sågade jag även den direkt. Men just att jag i grund och botten kan vara ganska skeptisk till saker tror jag hjälper mig ofta genom att jag måste leta fram många svar på mina funderingar som kan hjälpa mig att få en bättre förståelse för saker. Men samtidigt så är jag ganska pigg på att prova nya saker också, framför allt nu på senare år, och just den blandningen tror jag kan vara ganska användbar.

Eftersom att jag spelar ishockey så insåg jag snabbt att jag skulle behöva vänta tills efter det att hockeysäsongen var över innan jag kunde börja mitt experiment med tanka på att många får omställningsbesvär i ett par veckor. Det är kanske inget man gärna upplever mitt i en ishockeysäsong. Mycket väl så upplevde jag lite omställningsbesvär när jag väl började med min paleo kost, men det var inte alls så illa som jag förväntat mig utan det var mest att jag inte orkade lika mycket när jag tränade. Men det skulle visa sig ganska omgående att det skulle bli väldigt mycket bättre på alla plan. De positiva effekter jag upplevt nu sedan jag bytt kost är att jag har ett mycket stabilare blodsocker, jag blir i stort sett aldrig sötsugen, jag blir inte hungrig lika ofta, jag är oftast pigg och full av energi, jag har mycket lättare för att koncentrera mig(speciellt under längre perioder), jag orkar träna hårdare och återhämtar mig mycket bättre för att nämna några positiva effekter.

Om jag kommer äta så här i all framtid har jag givetvis ingen aning om i dagsläget, men det jag vet är att jag mår otroligt bra av att äta så här och ser ingen anledning till att byta kosthållning. Ska man rekommendera folk att göra olika saker tycker jag att man ska någon form av utbildning inom det området. Jag har ingen kostutbildning, men jag kan väl tycka ändå att om ni är intresserad av paleo så läs på så mycket ni kan om ämnet( det finns många otroligt bra sidor med tips, artiklar och recept inom området) och sedan  är det väl bara att prova äta så ett tag och se vad som händer.

Move well and stay healthy!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar