PurePharma

torsdag 22 september 2011

H2O

Vatten är väl en fantastisk kemisk förening som vi människor inte skulle klara oss så länge utan. Vatten är väl i stort sett den enda vätskan jag dricker, förutom om jag tar ett glas vin då eller kokosmjölken jag har i mina smoothies. I boken "Paleo for athletes" skriver de om en hel del om vattnets betydelse, men de skriver också mycket om hur viktigt det är att anpassa hur mycket man ska dricka beroende på hur lång tid det är kvar till träning, match eller tävling, och hur mycket man bör dricka efter match. Med andra ord pratar de om betydelsen av tajming när det gäller vätskeintag. Det har jag nog aldrig tänkt på själv, utan jag har nästan alltid försökt dricka stora mängder vatten inför träning och match. Författarna av boken menar då att det kan vara ganska dumt. Givetvis menar de att man ska dricka vatten innan träning och match, men man ska helst inte dricka så mycket då det gör det lättare för sockret att ta sig ut i blodet och då höja blodsockret snabbare än om man dricker lite mindre.




Det blev lite av ett "wake up call" för mig som alltid druckit stora mängder vatten innan aktiviteter. Att tajma näring innan, under och efter aktivitet har jag lärt mig ganska bra, men att betydelsen av när och hur man intar vatten(eller annan vätska) varit så stor har jag aldrig reflekterat över innan jag läste boken. Den här veckan har jag provat att dricka lite mindre, och det har känts mycket bättre. Jag har känt mig mer alert i både huvud och kropp under hela träningarna den här veckan. Det är ingen jättestor skillnad, och det kan absolut vara den s.k. placeboeffekten som spökat, men jag vet i alla fall att det känts bättre den här veckan än tidigare. Jag har däremot blivit ännu mer noggrann med att fylla på med vatten efter passet nu när jag dricker mindre innan passet.

Move well and hydrate smart!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar