PurePharma

söndag 25 september 2011

Finns det något negativt?

När Petter ändå var inne lite på att det borde ju finnas några negativa aspekter av att äta en paleolitisk kost så trodde i alla fall jag att jag kommit på ett riktigt negativt argument, som skulle hålla, till paleokosten. Det jag hade i tanke var hur lång tid det tar att handla mat varje gång. Tack vare att man ska plocka i så pass mycket grönsaker, frukt plus att jag har blivit väldigt noggrann med att läsa innehållsförteckningar för att granska innehåll och vart råvarorna kommer ifrån så tar veckohandlingarna faktiskt längre tid nu än tidigare(pre-paleo). Jag har nog aldrig varit med om att det tagit kortare tid än en timme(ibland nästan två) vid en storhandling nu när jag börjat käka paleo. Innan kunde jag nog göra det på en halvtimme.

Men sen kom jag på att jag behöver ju bara handla en gång i veckan. Jag har väl faktiskt varit ganska bra på att veckohandla innan paleolivsstilen kom in i mitt liv också. MEN! Vad är det som det typiska svenska hushållet får slut på några gånger i veckan, även om de veckohandlar? Jo, oftast är det nog bröd, mjölk och juice, som jag aldrig äter eller dricker, som brukar ta slut i de svenska skafferierna några gånger i veckan. Då får någon framröstad familjemedlem åka iväg, ofta kvällstid enligt min uppfattning, för att göra de nödvändiga inköpen för att kunna överleva morgondagen. Så där går det ju en hel del tid, tid som jag nu kan lägga på att göra något vettigare än att stå i en trött kö på Hemköp klockan 21.45 en måndag tillsammans med exakt lika uttråkade medmänniskor. Nu kommer det ju inte av sig att man blir duktig på att storhandla och planera sina måltider långt i förväg när man börjar äta paleo. Men planerar du dina inköp, ett tips är att ta hjälp av alla underbara paleo-recpet som finns på internet, så kan du få tid över till annat än att handla varor du ändå inte mår bra av.

Move well and have fun!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar