PurePharma

måndag 19 september 2011

Den förlorade konsten

När lekte du senast...? Många kan nog knappt svaret på frågan. I dagens samhälle är vi så stressade, fokuserade, målmedvetna att vi ofta glömmer bort att leka och ha roligt. Men vad innebär det då att leka? Jag kollade in Mark Sissons föreläsning från Ancestral Health Symposium som gick av stapeln i början på augusti, där han pratar om att just leka och hur viktigt det är för människor. Föreläsningen finns bland annat att se på kostdoktorns hemsida, "Lost art of play", och det är ungefär 45 minuter långt. 45 välinvesterade minuter om du frågar mig.

Marks definition av att leka är att man utför en aktivitet där man inte bryr sig om resultatet och där men befinner sig det så kallade "nuet". En ganska bra beskrivning. Jag är väl en hyffsad tävlingsinriktad person som gillar att vinna, men jag tror att jag skulle må bra av att kunna släppa mitt ego många gånger och bry mig mindre om resultatet i många aktiviteter jag gör, som typ tennis, golf och när man bara spelar volleyboll eller basket med kompisarna. Ganska roligt att han tar upp golf som ett dåligt exempel på en lek, i alla fall för honom själv, eftersom det bara ledde till att han blev irriterad över dåliga slag och långsamma spelare som gjorde det svårt för honom att leva i nuet.

Han påpekar också att leka hjälper hjärnan att utvecklas, och även om jag inte läst de studier han hänvisar till så tror jag nog att han har rätt. Något jag kan referera till är när han pratar om hur han valde bort många roliga aktiviteter för att han var rädd för att resultat skulle förstöra för hans karriär som långdistanslöpare. Nu är jag inte långdistanslöpare, men jag har ibland varit rädd för att skada mig i olika aktiviteter som skulle kunna påverka min karriär som hockeyspelare(och då är jag inte ens på någon hög nivå) och då blir ju aktiviteten genast mycket tråkigare.

Jag vet att jag kommer leka mer i framtiden för i grund och botten är det ju jäkligt roligt! Sen att man kan få många hälsofördelar av att leka gör det ju inte sämre, speciellt om man kan göra det utomhus i solskenet. Så varför ställa sig på ett tråkigt löpband och försöka bränna 500 kalorier när man kan samla ihop ett gäng kompisar och spela innebandy i en timme eller två och samtidigt ha roligt?



Move well and play hard!
/Anton

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar