PurePharma

måndag 5 september 2011

Back in school!

Idag var det så dags för min första dag på sjukgymnastprogrammet i Umeå. Dagen bestod väl mest av ett upprop och lite information om utbildningen, men jag känner väl redan nu att jag har hamnat på rätt ställe. Har väl inte hunnit prata med så många i klassen än, men det verkar vara en bra klass. Min förhoppning är väl att nollningen kommer igång snart, då det antagligen är ett bra sätt att lära känna nya människor.

Hann även med ett kortare träningspass idag där jag körde knäböj, bröstpress i freemotion-maskin, KB full swings, och ryck. Körde allt på så tunga vikter som möjligt utan att det hade inverkan på utförandet så det blev ganska få repitioner. Jag har väl lagt om min träning lite grann även jag och fokuserat lite mer på tunga bas- styrkeövningar, istället för att jucka upp några bicepscurl så kör jag hellre chins med extra vikter för att ta ett exempel. Tycker det känns ganska skönt att slippa alla "småövningar" och fokusera på några få övningar att utföra varje pass istället. Om jag inte skulle spela hockey så skulle jag nog lägga om träningen lite mer och fokusera ännu mer på tung syrketräning tilllsammans med sprinter och träning som går mer ut på att leka. Men nu får jag fokusera lite mer på träning som gynnar mig som hockeyspelare, och eftersom att jag tycker att det fortfarande är väldigt roligt att spela hockey så tycker jag att det är värt att utföra den träningen, även om man ska komma ihåg att spela hockey inte direkt klassas som något hälsosamt.

Nu är det dags för att sova. Många som förespråkar paleolitisk kost och livsstil rekommenderar att man helst ska gå och lägga sig före 22.30, eller tidigare om man känner sig trött innan, för att optimera hormonnivåerna och hormonbalansen i kroppen. Jag tycker det är en intressant tanke, och det är något som jag ska försöka leva efter så gott som möjligt. Jag kan väl säga redan nu att under nolleperioden kommer jag antagligen skita helt i den regeln, men när man sedan kommer in i någon form av vardag igen så ska jag försöka komma i säng i tid på kvällarna. Många förespråkar även att man ska vakna utan alarmklocka på morgnarna, men dit har jag en jäkla bit kvar. Jag tror inte lärarna uppskattar att jag kommer för sent på morgnarna.

Move well and sleep tight!

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar