PurePharma

torsdag 22 september 2011

Andning

I mitt yogainlägg nämnde jag i förbifarten betydelsen av andning vid träning. Vad menar jag med det egentligen?
Som sjukgymnast får man under utbildningen lära sig allt om andning (och då menar jag allt...) Det var väl inte direkt ett av mina favoritområden, men nu i efterhand har jag faktiskt börjat uppskatta det mer och mer. En av de största bristerna under sjukgymnastprogrammet kan jag tycka är sättet att särskilja kroppens områden från varandra. Andningen är en del, rörelse är en del och neurologin är nånting annat. Min största aha-upplevelse nu på senare tid är hur jag kunnat sammanfoga dessa områden till ett och därigenom också kunnat fördjupa min kunskap på många sätt.
Andningen är faktiskt ett rätt komplext system när man börjar analysera det. Det är en livsviktig funktion (håll andan en stund om du inte tror mig..) som oftast går helt på automatik, men vi kan också viljestyrt påverka vår andning nästan hur vi vill.
Andningen hänger också tätt ihop med hur vi mår för tillfället. Observera din andning nästa gång du är riktigt stressad. Du kommer att andas högt upp i bröstkorgen och troligen dra rätt snabba andetag. Vad som händer i kroppen är att pulsen ökar, blodtrycket ökar och kroppens stressignaler går på högvarv.
Om du har tillgång till ex. en pulsklocka kan du göra ett litet experiment när du är så där stressad. Kolla pulsen vid stress och kom ihåg värdet.
Ta sedan 10-20 djupa andetag där du andas in genom näsan och ut genom munnen. Försök få utandningen att ta dubbelt så lång tid som inandningen. Kolla vad som händer med pulsen efter dessa andetag.
Samma sak kan du göra om du har tillgång till EMG (ett sätt att mäta elektrisk aktivitet i muskler). Bara med hjälp av att andas djupt kan du sänka viloaktiviteten i dina muskler.
Hm! Vi kan alltså själv påverka stressnivån i kroppen, bara med hjälp av andning. Rätt häftigt!

Jaja, vad har det här med träning att göra då? Egentligen handlar det mer om motoriskt lärande. Att lära sig nya saker. Vi återgår till våra vänner bäbisarna. Försök hitta ett barn som håller andan när de lär sig nånting nytt, ex att gå. Hittar ni någon så får ni gärna lägga upp en video.
Vår kropp fungerar alltså på ett sådant sätt att vi bör kunna andas när vi gör saker, för att det ska kunna vara avslappnat och energieffektivt.
Att hålla andan under träningsmoment och då framför allt när man lär sig nya träningsmoment, är därför inte att rekommendera. Andningen är viktig både för att syresätta kroppen, men också för att få rörelsen så naturlig som möjligt.
Visst förekommer det moment i många idrotter där det kan vara bra att hålla andan en stund (typ ta emot en tackling), men om du i din vardagliga träning märker att du håller andan under övningarna kan det mycket väl vara för att kompensera för nedsatt teknik i övningen. Prova plocka av några kilo, eller förenkla övningen på något sätt. Klarar du dig då utan att hålla andan så är det troligen en bättre nivå på övningen och kommer att göra din träning mer effektiv än att traggla på med svårare övningar.

Med mina patienter använder jag andningen som nivåbestämning av träningen. Jag vill att träningen ska vara utmanande, men lägger jag den på för hög nivå så tappar jag ju mitt syfte. Jag vill att de ska lära sig nya moment och återinlära gamla moment på ett effektivt sätt. Att plocka bort onödigt muskelarbete är därför en del av mitt jobb och där är andningen en stor hjälp.
Att inte spänna sig i onödan ger oss ett mer flytande, vackert rörelsemönster. Prova att spänna hela kroppen nästa gång du cyklar så förstår du säkert skillnaden. :)
Hitta en nivå där du har vissa svårigheter, men ändå klarar av att andas. Se sedan till att stegra svårigheten i takt med att du förbättras. Det är mitt sätt att se på saken!

Move well and don't hold your breath!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar