PurePharma

lördag 13 augusti 2011

Vad att äta?

Att jag äter strikt paleo kost är väl en sanning med modifikation. Vad äter jag då? Jag skulle väl kalla det en stenåldersinspirerad kost som jag själv valt för att passa mig. Min kost består väl till det mesta utav alla möjliga sorters kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker, rotfrukter, frukt, nötter, oljor, bär och till en viss del så äter jag också en del mejeriprodukter. Hmmm, mejeriprodukter är väl inte särskilt paleo tänker ni. Visst har ni rätt, men jag har valt att äta en del mejeriprodukter eftersom att det framför allt underlättar i många lägen där man behöver få i sig något snabbt mellanmål, och dels äter jag det eftersom att jag känner att jag inte mår dåligt av det. Många människor mår dåligt av mejeriprodukter och i det läget så är det nog bättre att avstå att äta sånt. Jag försöker att välja så mycket ekologiska och närproducerade produkter som möjligt då jag tror att det är det bästa för både mig själv och miljön.

Så det jag plockat bort helt från min kost är glutenrika kolhydratskällor såsom pasta, ris, bröd och annat tjafs. Däremot har jag inget emot kolhydrater och jag är ganska övertygad om att jag som idrottare behöver en del kolhydrater, men idag äter jag en mycket mindre del kolhydrater än jag gjorde förut. Jag försöker äta så att cirka 70-80% av mitt energiintag kommer från protein och fett, och ca 20-30% kommer från bra kolhydratskällor. Den här fördelningen mellan de olika näringskällorna passar mig bra, men det är nog ganska olika från person till person.
Som vi sagt tidigare så "fuskar" vi också en del. Jag skulle säkert kunna äta en helt strikt paleokost om jag bara ville, men det vill jag inte och jag tror att man mår bra av att fuska någon gång då och då. När jag väljer att fuska så är det oftast inte själva maten jag fuskar med, för den kosten jag äter just nu njuter jag verkligen av äta, utan det är snarare så att jag väljer att äta en god dessert eller går ut och fikar något sockerrikt med mina kompisar. Det är alltså här 80/20%-regeln kommer in.

Till den här kosten dricker jag vatten, te, vin, något glas starksprit någon gång ibland, och sen dricker jag även kaffe! Just frågan om kaffe är jag, och många med mig, lite kluven kring. Det är knappast något som människor drack på den tiden vi var jägare och samlare, men var det kanske bara för att de saknade en kaffebryggare? Jag har inget riktigt bra svar, men jag har valt att fortsätta dricka mitt kaffe, däremot har jag dragit ner det till ca 2-3 koppar om dagen från att ha druckit runt 4-5 koppar förut.

Det finns säkert saker i min kost som jag skulle kunna göra ännu bättre men jag känner att jag har hittat en kost som passar mig riktigt bra just nu och jag mår otroligt bra av äta den! Många skulle nog må bra av äta på det här sättet och jag tycker det bästa sättet att få reda på om den här kosten funkar för just dig är att prova! Ta bort alla halvfabrikat, sprängfyllda med salt, socker och konserveringsmedel, och prova äta naturliga produkter som vi var ämnade för att äta. Sen är det bara prova dig fram till vilken fördelning mellan de olika energikällorna(fett, protein, kolhydrater) som passar dig bäst.

Move well and eat paleo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar