PurePharma

måndag 29 augusti 2011

Nu kör vi

Efter ett gäng inlägg från lillebror är det nu dags för mig att hoppa in i bloggen.
Jag heter Petter och jag är 25 år och leg. sjukgymnast boende i Stockholm.
Jag gillar logik och i min värld finns det inget mer logiskt än att försöka leva på det vis som vi en gång skapades till att leva.
Uppvuxen i idrottsvärlden har jag sedan barnsben matats med AXA-propaganda. Bröd och pasta var vad jag tankade min kropp med och det tog tid innan jag stannade upp och ifrågasatte detta.

En dag för en sisådär fem år sen halkade jag över Jonas Coltings bok "Jag vill ju bara se bra ut naken" (läs den om du inte redan gjort det). Där och då började jag förstå att det fanns ett liv bortom vitt bröd och pasta. Nyfiken och peppad lade jag om både träning och kost, men jag vågade inte, eller visste för lite för att ta bort allt vad pasta hette. Jag började dock göra aktiva val och tog bort halvfabrikat och annat skräp och började lära mig själv att äta grönsaker (läs, bli vuxen...)
Under tiden har jag fortsatt läsa in mig på kost och träning och mer och mer svängt in på en mer paleolitisk livsföring.

I våras tog jag så steget och körde rätt strikt paleo och mådde riktigt bra av det. Under sommaren har det kanske handlat om paleo till 60% för min del av olika anledningar, men nu är jag back on track. Tanken från början var att köra efter 80/20-regeln, eftersom jag vill njuta av livet och goda saker. Det jag dock har märkt är att jag min kropp nu reagerar direkt när jag till exempel har ätit bröd eller pasta någon enstaka gång. Kanske blir omställningen därför av naturliga skäl större än just 80/20. Vi får se. :)

Häng med för att dela mina erfarenheter om livsstilsförändring, goda recept, träningstips, lästips och allmän onödig information.

Move well and be happy!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar